14 Ocak 2010 Perşembe

Büyük uzlaşma

Doğan Grubu ile Maliye 4,7 milyar TL'lik rekor ceza için yarın masaya oturuyor. Vergi uzmanı Şükrü Kızılot, Maliye'nin uzlaşma sistemindeki ayrıntıları Akşam'a değerlendirdi.

Doğan Grubu'nun 4.7 milyar TL'lik vergi borcu için talep ettiği uzlaşma komisyonu, yarın toplanıyor. Şimdi gözler, Maliye'nin vergi borçları için uyguladığı uzlaşma sisteminde. Maliye adına 3 kişinin katılacağı komisyonun, sınırsız vergi indirim yetkisi bulunuyor ve bu indirimin gerekçesi de kamuoyuna açıklanmıyor. Uzlaşma komisyonu, ortalama olarak verginin yüzde 67'sini, vergi cezasının da yüzde 99.3'ünü indiriyor. Yani vergi cezaları Türkiye'deki uygulaması ile neredeyse sıfırlanıyor.

Vergi konusundaki uzman isimlerinin başında gelen Prof. Dr. Şükrü Kızılot, uzlaşma sistemini tüm ayrıntılarını AKŞAM'a anlattı.

Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından uygulanan uzlaşma sisteminin amacı nedir?
Uzlaşma, vergi idaresi ile kendisine vergi ve ceza kesilen mükellefin karşılıklı pazarlığıdır. Mükellef, 'Borcumu ödeyeceğim ama bu tutar yüksek, biraz indirin' diyor. Maliye de 'bugün elde edeceğim 100 birim para yarın elde edeceğim 200'den daha iyidir' düşüncesiyle bu sistemi benimsiyor. Dünyada da bunun çok sayıda örneği var. Türkiye'de kendilerine ceza kesilenlerin yüzde 80-85'i uzlaşmak için başvuruyor. Büyük holdingler dışında normal vatandaşlar da kendi şirket borçları için bu uzlaşma sisteminden yararlanabilir mi?..
Vatandaş için de çeşitli uzlaşma komisyonları var. Bunların üstünde de 'koordinasyon uzlaşma komisyonu' ve son olarak da merkezi uzlaşma komisyonu var. Fakat bu her borç için uygulanmıyor. Sadece 2 milyon TL'nin üzerindeki vergi borçları, bu merkezi komisyona gidiyor. Daha aşağıdaki borçlar da diğer komisyonlara. Bir de kısmi uzlaşma müessesesi var. Mükellef isterse vergi borcu ve cezasının bir kısmı için uzlaşma isteyip, diğer kısmına dava açabiliyor.

CEZALARIN ORTALAMA %99.3'Ü SIFIRLANIYOR

Doğan Grubu'nun da başvurduğu en üstteki merkezi uzlaşma komisyonunun yapısı nedir?
Bu komisyon sadece Maliye Bakanlığı'nda var. Gelir İdaresi Başkanı, başkan yardımcısı ve daire başkanından oluşuyor. Üç kişilik bir kurul. Buradaki indirimler de diğerleriyle kıyaslandığında ciddi miktarda. Ortalamaya bakınca yüzde 67.7 vergide, yüzde 99.3 de cezada indirim oluyor. Uzlaşmada neredeyse verginin cezası sıfırlanıyor. Onlarca mükellef başvuruyor, ancak kimisinde indirim yüzde 5'le sınırlı kalıyor.

Peki bu uzlaşma sistemi, vergisini ödemeyen kişiler için avantaj mı getiriyor?
Her dosya, taşıdığı koşullara göre değerlendiriliyor. Af sayılabilecek orandaki indirimler bu soruyu sorduruyor. Vergisini ödemeyen kişinin savunulabilir bir yanı yoksa, vergide ciddi bir indirim yapamıyor. Uzlaşmaya başvurmak mutlaka haksız olduğu anlamına gelmez. Bazı inceleme elemanları yanlış yapabilirler. Mükellefin yargıya gitmesi halinde Maliye bunu kaybeder ve tamamı sıfırlanır.

Maliye'nin verdiği vergi cezaları, genelde Uzlaşma Komisyonu'ndan dönüyor mu?
Ülkede yanlış yapan herkes göreviyle ilgili cezalandırılıyor. Ancak Maliye'nin denetim elemanlarında kontrol mekanizması yok. Bu, çok büyük bir eksiklik. Milyarlarca dolarlık vergi cezası kesiliyor. Sonra bunu bakanlık bozuyor. Hesap uzmanı, müfettiş, gelirler kontrolörü veya vergi denetmeninin yazdığı yüksek cezalar iptal ediyorsa, siciline işlenmeli. Vergi denetim elemanlarının raporları da izlemeye tabi tutulmalı. Maliye'de bunun olmamasını ciddi bir eksiklik olarak görüyorum.

UZLAŞMA YAPILIRSA DAVA DÜŞER
Uzlaşma sağlanırsa Doğan Grubu'nu vergi cezalarına karşı açtığı davalar nasıl etkilenecek?
Uzlaşma isteyen herkes uzlaşamazsa mahkemeye gidebiliyor. Mahkeme hakkı ortadan kalkmıyor. Uzlaşırsa o zaman açamaz. Doğan Grubu, vergi mahkemesine dava açmıştı. Uzlaşma olmazsa dava süreci devam edecek. Uzlaşma olursa dava düşecek. Yaygın uygulamada uzlaşmadan sonra dava açılır ama burada dava önce açıldı. Burada da teminat istenmesi ve haciz uygulaması önemli. Davanın bir an önce sonuçlanmasını gerektiren nedenler var. Doğan ve diğerlerinin açtığı davalar sonuçlanıncaya kadar vergi dairesi bir lira tahsilat yapamaz.

POAŞ'A % 82.5 İNDİRİM YAPILDI
Kamuoyuna yansıyan Citibank ve POAŞ gibi vakalarda ne sonuçlar elde edilmişti?
Bazen de çok istisnai olarak düzenlenen vergi ve cezalar Maliye Bakanlığınca uzlaşmaya bile gerek kalmadan kaldırılıyor. Bunlar da tartışma konusu oluyor. Citibank olayında 3 milyar dolar civarında vergi ve ceza kesilmişti. Başvuruda bulunuyor inceliyorlar ve bir yazıyla vergi ve ceza kalkıyor. Oysa genel kural, kişi ya uzlaşma ister ya da mahkemeye dava açar. POAŞ olayında da 1.2 milyar TL'lik vergi borcu vardı. Vergi ve cezanın yüzde 82.5'u kalktı. Bunun yarısı ceza yarısı vergi. Ortalamanın üzerinde indirim yapılmış.

Doğan Holding'in vergi borcunda sistemi nasıl işleyecek?
Uzlaşma gününde Gelir İdaresi Başkanlığı binasında karşılıklı olarak görüşürler. Mükellef adına birden fazla kişi katılabilir. Uzlaşmada zaman sınırlaması yok. Mükellef, kesilen vergi ve cezayla ilgili olarak haklı olduğunu bazı belgeleri, yasa maddeleri, tebliğ ve emsal örnekleri öne sürerek savunacak. Genel kural bu. Çok kapsamlı dosyalarda saatler alabiliyor. Duruma göre bir sonraki güne de sarkabiliyor. Gecenin ilerleyen saatine kadar 01.00'e kadar devam ediyor. Sabahlanması rastlanan bir örnek değil. Bir sonraki gün devam eder. Taraflar önceden hazırlanıp, deyim yerindeyse derslerine çalışıp geliyor. Maliye haklılık payı görürse indirim yapar. İkna olmazsa yapmaz. Uzlaşmayla sonuçlanırsa tutanak düzenlenir ve uzlaşılan rakamlar yazılır. Taraflar da bunu imzalar.
SAHTEKARLARLA 'EL SIKIŞMA' YOK
Maliye'nin uzlaşmayı kabul etmediği durumlar var mı?
Vergi kaçakçılık suçu işleyenlerde uzlaşma yok. Sahte fatura alan, düzenleyen, yanıltıcı fatura düzenleyen, defterlerini gizleyen, tahrifat yapan, muhasebe hilesi yapan, çift defter kullanan kişiler, kaçakçılık suçu işlemiş sayılıyor. Bunların cezası 3 katı. Bir de hapis istemiyle mahkemeye sevk ediliyor.
ALMANLARIN DA GÖZÜ UZLAŞIDA
Doğan Yayın Holding, geçtiğimiz hafta, yüzde 29 hissesini Alman Axel Springer Grubu'na 357.7 milyon TL karşılığı satacağını duyurdu. Ancak Axel, bu mutakabat için çeşitli koşullar öne sürmüş ve öncelikle Doğan Grubu'nun Maliye ile olan sorunlarını çözmesi şartını koymuştu.

KOMİSYONUN YETKİSİ SINIRSIZ KAYIT VE TUTANAK TUTULMUYOR
Komisyonun yetkisi ne? Vergi indirimi için uygulanan bir formül ya da yöntem var mı?
Bunun bir formülü yok. Komisyon isterse tamamını, isterse yüzde 1'ini indiriyor. Birisi gelip hesap soramıyor. Komisyonun sınırsız indirim yetkisi olması, kamuoyunda tartışma yaratabiliyor ve kamuoyuna açıklama da yapılmıyor. Komisyondaki üç kişinin sınırsız yetkisi var.

Uzlaşma Komisyonu kararı kamuoyuna açıklanıyor mu, görüşmeler tutanak altına alınıyor mu?
Pazarlıklar kayıt altına alınmıyor. Tutanak filan yok. Sınırsız yetki var. Bunu kamuoyuna anlatmak lazım. Bu bir eksiklik. Uzlaşmadan sonra gerekçeli bir rapor düzenlenmeli. Soru işaretleri ortadan kalkar. Kamu vicdanını da rahatladır. 10 milyon liranın 7 milyon lirasında hata yapıldığından o düzeltilmiştir. Kalan 3 milyonda pazarlığa girilip yüzde 10'u indirilmiştir diye açıklanmalı. Birden yüzde 99 ya da tamamını kaldırmak kafaları karıştırıyor.

SABAHA DEK SÜREBİLİR
Maliye, spekülasyonların önüne geçmek için uzlaşma görüşmelerini bir günde bitirmeyi, gerekirse sabaha kadar çalışmayı hedefliyor. Grup vergi cezasının haksız olduğuna ilişkin kapsamlı dosyalar hazırladı. Vergi konusunda uzman akademisyenlerin de içinde bulunduğu çok sayıda isimden aldığı görüşlerle masada haklılığını ispatlamaya çalışacak. Doğan'ın uzlaşma talebi, Gelir İdaresi Başkanı Mehmet Kilci'nin başkanlık yaptığı ve idareden üst düzey yöneticilerin yer aldığı komisyonda karara bağlanacak. Kulislere göre 4 ayrı şirket için KDV ve Kurumlar Vergisi yönüyle usulsüzlük saptanan Doğan Grubu'yla kapsamlı uzlaşma ihtimali zayıf görünüyor. Bazı vergilerde kısmi uzlaşma olabileceği ifade ediliyor. Doğan Grubu daha önce de Petrol Ofisi'ne kesilen 1.2 milyar liralık vergi cezası ve gecikme faizini uzlaşma görüşmesi sonrasında 275 milyon liraya indirerek ödemişti.

Kaynak: gazeteport alıntı

7 Ocak 2010 Perşembe

Merkezde uzlaşma

ANKARA NASIL UZLAŞTI

SON DAKİKA! DOĞAN'DA UZLAŞMA

SON  DAKİKA! DOĞAN'DA UZLAŞMA

Doğan Gazetecilik A.Ş, Maliye Bakanlığı Gelirler Kontrolörleri tarafından şirket tebliğ edilen 10 milyon 92 bin 6,82 lira tutarında vergi aslı, 11 milyon 157 bin 960,72 lira tutarında vergi ziyaı cezası ve 171 bin 941,68 lira tutarında özel usulsüzlük cezası içeren Vergi İnceleme Raporları ile ilgili olarak tarhiyat öncesi uzlaşma sağlandığını duyurdu

Doğan Gazetecilik'ten Kamuyu Aydınlatma Platformuna (KAP) gönderilen tarhiyat öncesi uzlaşma sağlanmasına ilişkin özel durum açıklamasında, uzlaşmaya göre, vergi aslı ve cezasının 4 milyon 465 bin 500 lira olarak belirlendiği, özel usulsüzlük cezasının ise kaldırıldığı belirtildi.
Açıklamada, şunlar kaydedildi:
"Maliye Bakanlığı Gelirler Kontrolörleri tarafından Şirketimize tebliğ edilen 2004, 2005, 2006 ve 2007 hesap dönemlerine ait, 10.092.006,82-TL tutarında vergi aslı, 11.157.960,72,-TL tutarında vergi ziyaı cezası ve 171.941,68-TL tutarında özel usulsüzlük cezası içeren Vergi İnceleme Raporları ile ilgili olarak tarhiyat öncesi uzlaşma sağlanmıştır. Buna göre vergi aslı ve cezas ı 4.465.500,-TL olarak belirlenmiş, özel usulsüzlük cezası ise kaldırılmıştır. Söz konusu tutar bir ay içerisinde ödenecek olup, ödeme esnasında ayrıca gecikme faizi hesaplanacaktır."

alıntı

http://www.borsamatik.com/devami.asp?id=3131

Yukarıdaki yazıya göre Merkezde nasıl uzlaşılır oranlar nedir bakarsak 10.092.006,82-TL+11.157.960,72,-TL =21.249.966-TL bu rakam 4.465.500-TL olmuş yani %79 silinmiş alınması gereken %20 cerez parası gerisi yok hepsi silinmiş,bizde olsa afaroz edilir.

EkleBunu Sosyal Paylaşım Butonu

4 Ocak 2010 Pazartesi

Vergi İncelenmesine Sebep Olan Faktörler

S.M.M.M.Nuran Kayagil
Vergi İncelenmesine Sebep Olan Faktörler
05 Eylül 2009 Cumartesi

Vergi Usul Kanunu"nun 134.maddesine göre, vergi incelemesi, ödenmesi gereken vergilerin doğruluğunu araştırmak, tespit etmek ve sağlamak amacıyla yapılır. İncelemeye yetkili olanlar tarafından gerek görüldüğü takdirde inceleme, işletmeye dahil iktisadi kıymetlerin fiili envanterinin yapılmasına ve beyannamelerde gösterilmesi gereken unsurların tetkikine de teşmil edilebilir. Fiili envanterin yapılmasının gerektirdiği ve incelemeyi yapan tarafından tasdik edilen giderler Hazinece mükellefe ödenir.

Madde hükmünden anlaşılacağı üzere, vergi incelemesi yalnızca, vergi kayıp ve kaçağını tespit etmeye yönelik değildir. İncelemede, ödenmesi gereken vergilerin doğruluğu araştırılıp, tespit edilmekle birlikte, vergi mükellef ve sorumlularının doğru vergi ödemeleri de sağlanır. Vergi incelemesi yapmaya yetkili elemanlar, inceleme konusu vergiyle ilgili gerçek matrahı; defter, belge, kayıt ve hesapların incelenmesinin yanısıra, fiili durumları araştırıp incelemek suretiyle de yapabilirler.

Ülkemizde vergi inceleme oranının %2'lerde olduğu tahmin ediliyor.Ortalama her yüz mükelleften sadece ikisi inceleniyor diyebiliriz ama son yıllarda inceleme oranının arttığını görüyoruz.Ve incelemeler sonucunda mükelleflerin çok ciddi maddi yüklerle karşılaşabildiğini söyleyebiliriz. Hangi sebeplerden dolayı vergi incemesine tabi tutuluruz sorusuna ise şu maddeleri sayarak cevap verebiliriz.

1- İhbar: Öncelikle bir mükellef hakkında ciddi ve somut belgelere dayalı bir ihbar varsa bu ihbarın konusuyla sınırlı olarak bir vergi incelemesi yapılabilir.

2- Sahte belge düzenleme veya kullanma: Sahte belge, yani halk diliyle naylon fatura, düzenleyen veya kullananlar Gelir İdaresi'nin kullanmış olduğu teknolojik altyapısı sayesinde elektronik ortamda rahatlıkla tespit edilebiliyor. Örneğin sahte belge düzenleyen bir mükelleften mal veya hizmet satın alırsanız bu sahte alış teknolojik imkanlarla tespit ediliyor ve incelemeye alınıyorsunuz.

3- Düşük kar oranları: Mali tablolarınızda, faaliyette bulunduğunuz sektördeki diğer mükelleflere göre bariz derecede daha düşük oranda bir karlılık oranı gözüküyorsa vergi incelemesi geçirebilirsiniz. Düşük kar oranı haklı sebeplere dayanıyorsa korkacak bir şey yok demektir.

4- Karşıt inceleme: Mal veya hizmet alışverişinde bulunduğunuz mükelleflerin vergi incelemesi geçirmesi durumunda vergi inceleme elemanı gerek görürse sizin kayıtlarınızı diğer mükellefin kayıtları ile karşılıklı mutabakat çerçevesinde denetleyebilir.

5- Yüksek rakamlı indirim ve istisnalar: Beyannameniz üzerinde ticari bilanço karından düştüğünüz istisna veya bağış gibi indirimler çok yüksek rakamlarda ise bu rakamın doğruluğu açısından inceleme yapılabilir.

6- Diğer kurumlardan gelen bilgiler ışığında inceleme: Gelir İdaresi hem kamu kurum ve kuruluşları ile hem de başta bankalar olmak üzere özel sektör kuruluşları ile oldukça önemli bilgi paylaşımı yapmakta. Bu kapsamda, gelen verilerin değerlendirilmesi neticesinde banka hesap hareketleriniz riskli görülebilir. Ya da örneğin tapu kayıtlarından yapmış olduğunuz gayrimenkul alım satım işlemleri tespit edilebilir ve bu işlemler sebebiyle incelemeye alınabilirsiniz.

7- Sektör incelemeleri: Faaliyette bulunduğunuz sektörde vergi kaybı yaratan bir husus tespit edildiğinde tüm sektör firmaları bu hususla sınırlı olarak incelenebilir.

Vergi incelemesine alınma sebepleri bu saydığımız 7 madde ile sınırlı değildir elbette.Bilanço veya gelir tablosundaki bir kalemin dikkat çekmesi veya tamamen tesadüfi olarak da incelemeye alınabilirsiniz. Korkulu rüya görmek istemeyen mükelleflerin yukarıda saydığımız sebepleri dikkate almaları ve işlemlerini gerçekleştirirken bunları gözönünde bulundurmalarını tavsiye ederim.

alıntı

http://www.adana01haber.com/author_article_detail.php?id=313

Adanada yılbaşı denetimi

12 vergi denetmeni görevdeydi

Adana'da yılbaşı denetimleri başladı


01 Ocak 2010 / 09:46

Adana'da yılbaşı dolayısıyla eğlence yerlerinde denetim yapıldı.

Adana Vergi Dairesi Başkanı Serdar Aksoy, bir otelde yapılan denetimler sırasında çalışmalarla ilgili bilgi verdi.

Aksoy, "Yılbaşı alışverişinin yoğun olduğu yerlerde ağırlıklı olarak giyim, çiçek, hediyelik eşya, kuruyemiş ve içki satışı yapanlarda yaygın ve yoğun vergi denetim çalışmaları yapıyoruz. Otel, motel ve pansiyon gibi konaklama tesisleri, gece kulübü, disko, bar, pavyon, taverna gibi eğlence yerleri ile lokanta, restoran, kebapçı, gibi hizmet işletmelerinde de hâsılat tespitleri yapacağız. Ayrıca bu denetimler kapsamında bandrollü ürün izleme sistemi kapsamında oluşturulan özel ekibimiz ile alkollü içki ve tütün mamulleri satan veya kullanan işletmelerde bandrollü ürün kontrolleri de gerçekleştireceğiz." diye konuştu.

Mükelleflere vergi yasaları ve uygulamaları hakkında da bilgi vereceklerini ifade eden Aksoy, denetimin eğitici yönüne ağırlık vereceklerini, haksız rekabete yol açacak kayıt dışı çalışmalara da taviz vermeyeceklerini söyledi.

Aksoy, "Denetimlerimizi Adana, Ceyhan, Karataş, Kozan ve Pozantı ilçelerinde yapacağız. İl merkezi vergi denetmenlerinin ekip başkanlığında, Denetim Koordinasyon Müdürlüğü 'ne bağlı ekiplerce gerçekleştiriliyor. İlçelerde yapılacak denetimler ise vergi dairesi personelince yapılıyor. 12 vergi denetmeni, 134 yoklama memuru ve ile 18 araç çalışmalara katılıyor. " şeklinde konuştu.