13 Haziran 2011 Pazartesi

Maliyede Tek Çatı – Denetim Birimlerinin Birleşmesi

13/06/2011

maliyede tek çatı, maliyede denetimMaliyede Denetimin Birleşmesi

2011 Mart ayında çıkan yetki kanunuyla beraber bürokraside en çok konuşulan konulardan biri uzun süreden veri konuşulmakta olan maliyede denetim birimlerinin birleşmesi meselesi oldu. Her ne kadar maliyede denetimin başını çeken Maliye Müfettişleri ve Hesap Uzmanlarından oluşan bürokrasi içindeki güçlü bir klik bu denetim birimlerinin birleştirilmesi tasarısına karşı çıksa da hükümet bu sefer kararlı gözüküyor.

Denetim birimlerinin birleşmesiyle ilgili tasarı daha önce hazırlandıysa da yine belli çevrelerin ayak diremesiyle raftan kalkmıştı. Bu tasarıya karşı neden bu kadar direnç olduğunu anlamak için Maliye Bakanlığı’nın yapısını ve bu yapı içinde denetim birimlerinin birbirleriyle olan rekabetini bilmek gerekiyor.

Maliye Bakanlığı Denetim Birimleri

Hiç kuşkusuz Maliye Bakanlığı içinde en güçlü meslek grubu denetim görevini yürütenler. Zaten uzman ve diğer kapsamdaki personel tarafından “kast” olarak nitelenen bu sistem sıkça eleştiriliyor. Denetim görevini yürütenler de kendi aralarında 4 gruba ayrılıyorlar. Bunlar:

Bu gruplar içinde en eskisi mazisi 1800′lere kadar dayanan, ilk adıyla Heyet-i Mümtaze, yani Maliye Teftiş Kurulu. Ondan sonra ise 1948′de kurulan ve günümüzde bu gruplar içinde en etkilisi olarak bilinen Hesap Uzmanları Kurulu geliyor. Onlardan sonra ise merkezi denetim birimlerinin üçüncüsü ve sonuncusu Gelirler Kontrolörleri Kurulu gelmekte. Bu üç gruptan ilk ikisi direkt olarak Maliye Bakanı’na bağlı olarak çalışırken, üçüncüsü olan Gelirler Kontrolörleri ise Gelir İdaresi Başkanı’na bağlı olarak çalışmaktalar. Bu üç Maliye merkezi denetim birimi dışında kalan ve en kalabalık olan grup ise Vergi Denetmenleri. Vergi Denetmenleri taşrada bulundukları illerin Vergi Dairesi Başkanı’na bağlı olarak, cirosu daha düşük olan işletmeleri denetleme görevini yürütüyorlar.

Bu kısa bilgilendirmeden sonra şimdi gelelim bu tasarıyı kimin nasıl istediğine. Bu 4 gruptan ilk ikisi olan Maliye Müfettişleri ve Hesap Uzmanları tasarıya karşı çıkarken, 3. grup olan Gelirler Kontrolörleri ilk iki grup ile birleşmek istiyorlar. İlk üç gruptan hiçbiri Vergi Denetmenleri ile birleşmek istemezken, denetmenler de doğal olarak bu gruplarla birleşmek istiyorlar.

Bu grupların ne istediklerinden bağımsız elbette önemli olan Başbakan ve hükümetin ne istediği. Kulislerde konuşulanlar bürokratik oligarşinin kırılmasına yönelik olarak gerekirse maaş ve özlük haklarında artırıma gidilerek denetim birimlerinin mutlaka birleştirileceği. Ancak bu birleşmenin taşrayı kapsayıp kapsamayacağı tasarının yeniden hazırlanma aşamasında netleşecek gibi gözüküyor.

alıntı

http://www.prohayat.com/2011/06/13/maliyede-tek-cati-denetim-birimlerinin-birlesmesi/

Hiç yorum yok: